|
|
ŞUBAT 2005
|
|
|
Çizgi-yorum - Semih Poroy |
Sayfa:2 |
|
|
|
Yeraltı Edebiyatı - Altay Öktem |
Sayfa:3 |
Yeraltı Edebiyatı, son yıllarda yeni yeni keşfetmeye başladığımız bir edebiyat türü.
Bu kavram da, her yeni kavram gibi “kafa karışıklığı”na neden oldu, taşlar henüz yerine oturmadığı için neyin Yeraltı Edebiyatı sınırları içinde ele alınması, neyin alınmaması gerektiği bir türlü anlaşılamadı. |
|
|
Yeraltı Edebiyatı ve Yerüstü - Hasan Bülent Kahraman |
Sayfa:8 |
Yeraltı Edebiyatı bir büyük kent, bir metropol üretimidir. Taşrada böylesi bir yaklaşım olmaz denemeyebilir. Ama gene de büyük kentin özgürlüğü, çoğulluğu, çoğulculuğudur bu edebiyatı üreten. |
|
|
Soruşturma: Feridun Andaç, Zeki Coşkun, A. Ömer Türkeş şu sorulara yanıt verdiler: |
Sayfa:14 |
Dünya edebiyatını baz alırsak, Yeraltı Edebiyatı diye adlandırılan alt edebiyat türünün sınırlarını nasıl belirleyebiliriz, bir yapıtın Yeraltı Edebiyatı sınırları içinde yer alıp almadığını anlamak için hangi ölçütleri kullanabiliriz? Türk edebiyatı içinde Yeraltı Edebiyatı diye bir oluşumdan söz edebilir miyiz? Varsa örnekleri nelerdir? |
|
|
Hikmet Temel Akarsu, Ayça Seren Ural, Vecdi Çıracıoğlu, Süreyyya Evren, küçük İskender, Fatih Kaynak, Metin Celâl, Ömer Faruk, Kaan Demirdöven şu sorulara yanıt verdiler: |
Sayfa:14 |
Son dönemde, kahramanlarını marjinal gruplardan seçen, altkültürlerin yaşam alanlarına ya da sokağa bakan, kısmen de olsa avangard denilebilecek bir dil kullanan, kısacası “ana akım”ın dışında kalan her türlü yapıtı bir çeşit Kara Edebiyat ya da Yeraltı Edebiyatı olarak adlandırma eğilimi var. Bu bağlamda, Yeraltı Edebiyatı’nı nasıl tanımlayabiliriz? Türk edebiyatı içinde, Yeraltı Edebiyatı diye bir oluşumdan söz edebilir miyiz? Yapıtlarınızı bu türün dilimizdeki örnekleri olarak tanımlayabilir miyiz? |
|
|
Fazıl Hüsnü Dağlarca ile Söyleşi - Enver Ercan |
Sayfa:26 |
Gözlerim gücünü yitirdi. Bu yüzden mutlu oldum. Düşünerek görmek, sevmeye benziyor. |
|
|
Aydınlığa Doğru (şiir) Fazıl Hüsnü Dağlarca |
Sayfa:29 |
|
|
|
Yaşamın Şairi Dağlarca - Ahmet Soysal |
Sayfa:30 |
Dağlarca’da hayvan, sadece bildiğimiz hayvan değil, “hayvanlık” niteliği olarak insanın da içinde barındırdığı temel bir niteliktir. Bu nitelikte söz konusu olan, herhangi bir olumsuz “ilkellik”, kabalık, zorbalık, uygarlığa aykırılık ya da karşıtlık değildir. |
|
|
Felluce’de Ölüm (şiir) - Vecihi Timuroğlu |
Sayfa:35 |
|
|
|
Oğuz Atay’ın Mektubu - Selim İleri |
Sayfa:36 |
Kopuk kopuk sahneler. Birbirine eklenebilir de, eklenmeyebilir de. Nasıl eklenecek, neye göre eklenecek? Sıraya mı dizmeliyim, kopuk kopuk mu kalmalılar? |
|
|
Aşka Aşık Bir Kadın İçin Sonnet (şiir) - Ahmet Necdet |
Sayfa:42 |
|
|
|
Lâkerda (öykü) - Barlas Özarıkça |
Sayfa:43 |
“Lâkerda olmadan önce balıktım ben.” Sonra, çok sonra, çok katlı bir apartmanın camından caddeye bakıyordum. |
|
|
Üçüncü Yaka (şiir) - Hilmi Haşal |
Sayfa:47 |
|
|
|
Aşka Mevlana Aşığa Mayakovski (şiir) - Mahmut Temizyürek |
Sayfa:48 |
|
|
|
Paradoks Diyalektika – Uçurma Ayrıcalığı Haydar Ergülen |
Sayfa:49 |
Uçurmak eskiden ‘sınıfsız’dı: İsteyen, istediği yerden istediği –gerçekte ‘istemediği’ kadar– uçabilir, uçurabilirdi. Bu her isteyenin uçurabileceği anlamına gelmiyor yine de, öyle kolay kolay izin verilmezdi. |
|
|
Uzaklara Gitmek Adına - Feridun Andaç |
Sayfa:51 |
Yolculuk düşüncesi beni hep kendine çeker. Bir yerden bir yere gitmek, gezip görmek adına çıkılan yolculukları adlandırmadan esintisine kapılırım gezginliğin. |
|
|
4 Mercedes (öykü) - Murat Gülsoy |
Sayfa:54 |
Unutmamak için yazıyorum. Arzu’yu, çocukluğumu, heyecanlarımı, korkularımı, deliliklerimi... Neden bilmiyorum, unutmak ölümden daha çok korkutuyor beni. |
|
|
Sisli Kır (şiir) - Nilay Özer |
Sayfa:59 |
|
|
|
Mavi - Mustafa Şerif Onaran |
Sayfa:60 |
Bugün bir “Mavi Hareketi”nden söz edilebiliyorsa; siyasetin oyununa gelmeyen bir gerçeklik anlayışının edebiyata geniş bir soluk aldırdığı, “Yeni Toplumcular”ın oluşmasına olanak hazırladığı içindir.
|
|
|
Ter (şiir) - Deniz Durukan |
Sayfa:63 |
|
|
|
“Huzur”un Örtük Anlamları - Berat Açıl |
Sayfa:64 |
Her metnin açık ve örtük olmak üzere iki anlamı vardır. Örtük anlamı, psikanalitik anlam olarak da adlandırmak mümkündür. Psikanaliz, edebiyat metinlerinde bu ikincil anlamı bulgulamayı amaçlar. |
|
|
Kadınların Gizli Tarihi - Pınar Karababa |
Sayfa:69 |
Destanın eril sesinin tersine çevrilmesi kadınların dil ve bilgi içinde bastırılmış yerlerini dönüştürür ve eril yapıya direnişlerini ortaya çıkarır. Kadın Destanı’ndaki kadınların ezilmiş benliği baskıcı isteme direnir ve Nippukir’in destanı sayesinde kendilerini görmezden gelen tarihin ve sahip olamadıkları dilin içinde yer alırlar. |
|
|
Türkçe Ders Kitapları Milliyetçilik ve Eleştirel Düşünce - Savaş Kılıç |
Sayfa:72 |
Öncelikle eğitim (resmi olsun olmasın) düşünce yükleme işi olarak değil, beceri geliştirme süreci olarak tanımlanmalı, ders kitaplarındaki metinlerin seçiminde tek ölçü, öğrencilerin severek okuyabilmeleri olmalı ve anadili eğitiminin hedefleri olan sözlü ve yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesine ne ölçüde katkıda bulundukları gözetilmelidir. |
|
|
Alias (şiir) - Safa Fersal |
Sayfa:74 |
|
|
|
Eleştiri Tarihinden - Mehmet Rifat |
Sayfa:75 |
Cevdet Perin gerek karşılaştırmalı yazın alanındaki çalışmalarında, gerekse doğrudan doğruya Fransız yazın tarihine yönelik araştırmalarında konusunu akıcı bir anlatımla ve dönemine göre pek de eski sayılamayacak bir dille işlemiş, özellikle Çağdaş Fransız Edebiyatı kitabında, 1930-1950 yılları arasında yayımlanmış kaynaklardan da yararlanarak dönemin eleştiri ve yazın tarihi anlayışını bir ölçüde yansıtmıştır. |
|
|
Deniz Dili ve Edebiyatı (şiir) - Nurduran Duman |
Sayfa:80 |
|
|
|
New York Üçlemesi: Bir Şehri Soyutlamak - Hande Koçak |
Sayfa:81 |
“New York sadece bir şehir değil, aynı zamanda bir fikirdir, bir ideadır. Herkesin bir New Yorklu olabileceği, herkese kucak açan bir göçmen şehri fikridir,” diyor Auster. Belki de New York’ta yaşamanın tek yolu, Cam Kent’te D.Q’nin –Don Kişot’un ya da Daniel Quinn’in– söylediğini yapmaktır sadece, onun deyimiyle “Auster’ın gözleriyle bak resme” “ve başka bir şey düşünme”.
|
|
|
Dahomey (şiir) - Nikolay Gamilöv |
Sayfa:84 |
|
|
|
Susan Sontag: Ateş ile Buz - Craig Seligman |
Sayfa:85 |
Sontag’ın öfkesini yitirmek karşısında kendimi çok yoksun hissediyorum. Bu dünyada, şimdiki zamanda, o öfke, birlikte dövüşmemiz gereken tek şey içindir. |
|
|
Bir Tüy Kalem - Mustafa İri |
Sayfa:87 |
Karadeniz’in; Kuzey’in çocuklarının saçtığı bir ışık vardır. Kökleri o topraklara tutunan deniz insanı başka türlü yaşar, başka türlü şarkı söyler, başka türlü oynar. |
|
|
Yeni İmzalar - Enver Ercan |
Sayfa:90 |
Gönderdiğiniz ürünlere, k. İskender’den değerlendirme fırsatı bulamadığı için devraldıklarım da eklenince bir aylık zaman diliminde okuyabileceğimden fazla dosya birikmiş oldu. Sanıyorum, şubat ve mart sayılarında, hiç değilse birikmiş olanları değerlendirmiş olurum. |
|
|
Babaya Ağıt (şiir) - Özgür Kanbir |
Sayfa:91 |
|
|
|
Pazartesi İzlenimleri (öykü) - Abdullah Barış |
Sayfa:92 |
Garson masamıza gelmiş bekliyordu. Ona sipariş veremiyordum, çünkü arkadaşım önüne eğdiği başını iki yana sallayarak sevgilim olacak kaltağın beni ne hale getirdiğine yanıyor ve iyice tuhaflaştığımı söylüyordu. E ama artık fazla oluyordu. |
|
|
Hâfız’ın İlhamına Yolculuk (şiir) - Fırat Mermer |
Sayfa:93 |
|
|
|
Gürültülü Bir Gün - İbrahim Yıldırım |
Sayfa:94 |
Gerçek adımı saklamayı hiçbir zaman düşünmedim. Bu sayfalarda sık sık kim olduğumu açıklayan yazılar da yazdım. Ancak yine de bazı eleştiriler alıyorum... Son günlerde kimi kişiler, takma ada sığınmamı doğru bulmadıklarını, –biraz saldırgan metinlerle– interneti kullanarak iletiyorlar... Bundan dolayı, bu sayıda ilk ve son kez gerçek adımı kullanıyorum. Herkes bilsin! |
|
|
|
|
ŞUBAT 2005 - KİTAP EKİ
Ahmet Önel ile Söyleşi TURGAY PASİNLİGİL 1
Aynı Düşün İçinde BUKET ÖKTÜLMÜŞ 4
Suda Bulanık Oyunlar TÜLİN ER 6
Ahmet Oktay ile Söyleşi YAVUZ ÖZDEM 8
Keşişin Gümüşleri GÜLTEKİN EMRE 12
Mine Söğüt ile Söyleşi GÜLCE BAŞER 14
Gezgin TURGAY SEÇKİNER 18
Engin Çetinbağ ile Söyleşi NESLİHAN GÜREL 20
Ahmet Yıldız ile Söyleşi ALİ ULVİ 21
Yeryüzü Kitaplığı GÜLCE BAŞER 23
Labirentte Yürümek İDİL ÖNEMLİ 26
Yeni Yayınlar REYHAN KOÇYİĞİT 29
|
|
|
|
|
|
|