Varlık Yayınevi
 
   
 
 
   
Anasayfa Tarihçe Varlık Dergisi Kitaplar İletişim Yardım
Yaşar Nabi Nayır
Varlık Ne İçin Çıkıyor
Varlık İçin Ne Dediler
Künye
Varlık'ta Bu ay
Varlık Dergisi İçeriği
Abonelik
Yaşar Nabi Nayır Ödülleri
Varlık Dergisi 'eurozine' üyesidir

MART 2022

Çizgiyorum – Özge Ekmekçioğlu Sayfa:2
"Üstün Birey"i Dayatan Huzur Endüstrileri, Bireyin Sahnesi ve Performanslarının Merkezi Olarak Instagram – Merve Zeynep Sarıbek Sayfa:4
Merve Zeynep Sarıbek, “Üstün Birey”i Dayatan Huzur Endüstrileri, Bireyin Sahnesi ve Performanslarının Merkezi Olarak Instagram” başlıklı yazısında “arzuları ve istekleri sürekli değişen bireyi elde tutmanın yolu huzur endüstrilerinden geçiyor,” diyor ve “huzur endüstrisi kavramını standart ve popüler huzur reçetelerinin (bireyin hayatının mükemmel ve onaylanmış görünmesini sağlayacak doğru paylaşım biçimleri) Instagram’daki seri üretimi sebebiyle” kullandığını belirtiyor.
Influencer'ları Var Eden Yeni Medya Düzeni – Erkan Saka Sayfa:10
Erkan Saka, “Influencer’ları Var Eden Yeni Medya Düzeni” başlıklı yazısında reklama dayanan en az yüz yıllık bir iş modelinin çökmesiyle birlikte kimlik krizine giren geleneksel medyadan sosyal medyaya uzanan süreci ve influencer’ların bize sunduğu kurguların kökenini sorguluyor.
E-linç: Nefret Kültürü, Filtre Balonları ve Troller – Burak Gökalp Sayfa:14
Burak Gökalp, “E-Linç: Nefret Kültürü, Filtre Balonları ve Troller” başlıklı yazısında sosyal medyadaki linç hareketlerinin ontolojik kaynağı olan “ben” ve “öteki” ilişkisi, bu ilişkinin sosyal medya algoritmalarıyla nasıl keskinleştirildiği ve troller aracılığıyla nasıl bir linç politikasına dönüştürüldüğü üzerinde duruyor ve önemli sorular soruyor: Her toplu saldırı e-linç olarak tanımlanabilir mi? Linç kültürü, linç politikası ve siber zorbalık arasında ne tür farklılıklar vardır? Algoritmaların ve trollerin e-linç içerisindeki yeri nedir?
Sami Öztürk ile Söyleşi – Fatma Berber Sayfa:22
Dosyamızın sonunda Dijital Flörtleşme belgeselinin yönetmeni Sami Öztürk, Fatma Berber’in sorularını yanıtlıyor. Dijitalleşmenin ilişkilerimize yansımasını anlatan Öztürk şöyle diyor: “Benim şaşkınlığım insanlık olarak her şeye çok çabuk alışabilmemiz. Tüm bu alışkanlıklarımız dönüşürken de yanımızda hep bir makine var. Ve bu makine bize engel olmuyor, aksine iştahlı bir şekilde teşvik ediyor.”
Şiirler (Şiir) – İsmail Mert Başat Sayfa:28
Türkçe Günlükleri – Feyza Hepçilingirler Sayfa:30
Gitmek, kaçmak zorunda kalanlara değil, salt daha konforlu bir yaşam sürmek için yurtdışında yaşamaya özenenlere anımsatmalı: “Ellerin vatanı bana yurt oldu” demek için çok yoksunluğa katlanmak gerek. Dünyanın hiçbir yerinde yabancıları bağrına basmak için kucağını açmış bekleyen kimse yok.
Dilde ve Söylemde Kadın – Gülüş Türkmen Sayfa:32
Türkçede çoğu Roman dillerine (İtalyanca, Fransızca, Katalanca, İspanyolca, Portekizce), yaşayan Baltık dillerine (Litvanya ve Let dilleri) ve Hami-Sami grubundan bazı dillere (Arapça, İbranice, Aramca, Amharca) göre daha az cinsiyet ayrımcılığı bulunuyor. Vietnamca ve Japonca gibi dillerde ise daha koyu bir cinsiyetçilikten bahsedebiliriz, çünkü bu dillerde üçüncü şahsa ve nesnelere yönelik eril-dişil zamirlere ek olarak, birinci tekil ve çoğul zamirler de eril ve dişil olarak ikiye ayrılıyor.
"Deniz Kenarında"n Postkolonyal Edebiyata Kısa Bir Yolculuk – Zehra Betül Yazıcı Sayfa:34
Sömürgeciler, sömürdükleri ülkelerde yol açtıkları bunca olumsuzluğa karşın Deniz Kenarında romanında da gördüğümüz gibi yerel halka açtıkları okullar ve kütüphaneler ile çocuk ve gençlerin makus talihlerinin dışına çıkmasını ve dünyaya açılmalarını sağlayan olanaklar sunmuşlar, onların sömürge ülkelerinde eğitim alabilmelerinin yolunu da açmışlar. Elbette söz konusu durum sömürge devletlerin iyi niyetinin bir göstergesi değil uyguladıkları asimilasyon politikasının bir tezahürüdür.
Baltasar (Öykü) – İlke Özgen Köleli Sayfa:42
İlhan Berk ve 'Güzel' – Sina Akyol Sayfa:44
Kılığına kıyafetine önem verirdi, güzel giyinirdi. Pantolonlarıyla ayakkabıları arasındaki o şaşmaz renk uyumu son derecede dikkat çekiciydi. Genellikle enine çizgili çoraplarının pantolonlarıyla uyumu ise olağanüstüydü.
Şairin Hikâyesi 4: Ahmet Oktay – Erol Gökşen Sayfa:46
Ahmet Oktay, hikâyelerinde kentli bireyin karmaşasını, yalnızlığını, iç sıkıntısını, edilgenliğini anlatır. Bunlar her ne kadar bireysel düzlemde ele alınan konular gibi görünse de toplumun sorunları, iktidarın toplum üzerindeki baskısı metinlerde alttan alta kendisini hissettirir.
Üç Hikâye (Öykü) – Ahmet Oktay Sayfa:48
Evliyâ Çelebi'nin Logosferik Mekânları – Ozan Öztepe Sayfa:50
Evliyâ Çelebi, kültürel gerçeklik özelinde mekânı kullanan özneleri anlatılarına dahil eder ve mekânı fiziksel hali haricinde özneyle kurduğu ilişki üzerinden tasvir eder. Seyahatnâme’de kültüre / dile ait olan ile dünyaya / doğaya ait olan arasında bir ayrım belirir; Evliyâ Çelebi kültürel gerçeği dünya gerçeğine hâkim kılar.
Kumsaldaki Saç Örgüsü (Şiir) – Gülsüm Cengiz Sayfa:53
Kızıl ile Kara: Amerika'nın Doğu Sahillerine Bir Seyahat / Washington ve Virjinya Notları – Deniz Özbeyli Sayfa:54
Şimdi, günümüzde Nazileri lanetlerken bu arada da kömür karası saçlarını, kaşlarını ısrarla hep Nordic sarıya boyatanlar, farkında olmadan evrimsel hümanizmin beyaz ırk hegemonyasına birazcık onay da vermiş oluyorlar sanki! Ya, imrenme ve yüceltme işini sarı saç boyalarından çok daha öteye taşıyıp derisinin rengini değiştirmeye yeltenen Michael Jackson gibilerine ne demeli!
Violeta (Şiir) – Betül Dünder Sayfa:57
Sessizlik Terbiyesi: “Sessizlik Biçimleri” Sergisi Hakkında Bir Deneme – Hıdır Eligüzel Sayfa:58
“Kıraathanede gerçekleşen Sessizlik Biçimleri sergisinin küratörleri sanatçı M. Cevahir Akbaş ve akademisyen, sanatçı Derya Ülker. Bekir Dindar, Edze Ali, Erdem Varol, Dilara Açıkgöz, Tolga Akbaş, Ekin Çekiç, Şener Yılmaz Aslan, Nevruz Seyidoğlu, Emirkan Cörüt, Nazım Serhat Fırat, Berkay Yahya, Eren Eryol, Ateş Alper, Berna Küpeli, M. Cevahir Akbaş ile Derya Ülker’in eserleriyle katkı sunduğu Sessizlik Biçimleri Demo Lab.1 bağımsız sanatçı inisiyatifinin sergisi olması bakımından da anlamlı. Türkiye çağdaş sanatında sanatçı inisiyatiflerinin kısa süren devamlılığı anımsandığında, Demo Lab., değişen katılımcılarına, şartlara karşın var olabilmeyi de muştuluyor. İnisiyatifin 5. yılına girerken sanatseverlere sunduğu Sessizlik Biçimleri, ne yazık ki, toplumsal, ekonomik ve siyasal olarak dayatılan sessizleştirme olgusuna ve bu halin kitleler veya bireyler üzerindeki yansımalarına odaklanıyor.”
Feriz'in Babası (Şiir) – Cuma Duymaz Sayfa:62
Ücra Bir Şiir İçin Anahtar Kelimeler IV: "Yalnızlık" – Hüseyin Köse Sayfa:63
Kiminin dipdiri kumaşlardan yapılma ama çok kırılgan bir kişiliği var, kiminin edep ve izan hanesinde bir yığın kırışığı. Birincilerin evi fırtınalar ve azgın dalgalar üstüne kurulu, ikincilerin geçimi elma kurdununki gibi kıskanılası bir şans. Yalnızca bu kadar olsa iyi; rahata gark olmanın kendi etrafına ördüğü karanlık manzara, asıl sorun.
Dümdüzlük Bilgisi (Şiir) – Mehmet Karaca Sayfa:67
Mükerrer Bey'in Beklenmedik Karşılaşması (Öykü) – Ayşenur Tanrıverdi Sayfa:68
Yeni Yaş (Şiir) – Nihat Özdal Sayfa:72
Uykusuz Bir Gecede Mahir Ünsal Eriş'in Düşündürdükleri ve "Olduğu Kadar Güzeldik" – Faruk Turinay Sayfa:73
Olduğu Kadar Güzeldik’te insanı duygulandıran bazı kısımlar var kuşkusuz, fakat asla ajitasyon yapmıyor. Yoksulluğun, ayrılığın, aşk acısının, sakatlığın, şanssızlığın, başarısızlığın “tadını çıkarmıyor”; bilakis ölçülü bir şekilde, icap ettiği kadar değiniyor ve geçiyor. Bir de bu durumları zekice bir mizahi yaklaşımla dengeliyor.
Kumun Gürültüsü (Şiir) – Hatice Hamarat Sayfa:79
Şiirler (Şiir) – Peter Horn Sayfa:80
Yeni Şiirler Arasında – Şeref Bilsel Sayfa:81
Mahremen (Şiir) – Merve J. Dağköylüoğlu Sayfa:82
Yeni Öyküler Arasında – Jale Sancak Sayfa:83
Bitmeyen Moby Dick (Öykü) – Doğu Kaşka Sayfa:85
Kuzgun (Şiir) – Hilal Özdemir Sayfa:86
Ha İşte! (Şiir) – Rabia Uğurlu Sayfa:88
Eda'nın Evi (Öykü) – Bengi Özboyacı Sayfa:89
Varlık Kitaplığı Sayfa:91
Raşel Rakella Asal ile “Çılgın Bir Devinimdir Yaşamak” Üzerine Söyleşi – Semiramis Yağcıoğlu Sayfa:91
“Edebiyata yalnız bir dil meselesi olarak değil, bir yaşama, bir düşünce meselesi olarak bakıyorum.”
Ömer Erdem ile “Güneş Kalır Bir Başına” Üzerine Söyleşi – Fatoş Asya Akbay Sayfa:95
“Şiir sürekli kaçak, saklanan ve bundan büyük zevk alan bir varlık gibidir.”
"Buluşmalar: Zamanlar, Kentler, Kitaplar" / Çiğdem Ülker – Sibel Yılmaz Sayfa:98
Kitapta ülkeler ve kentler üzerine yazılan denemelere baktığımızda Çin, Hindistan, Kıbrıs, Mısır, Gürcistan, Küba, Amerika gibi geniş bir coğrafyayla karşılaşırız. Bu denemelerde de edebiyat hep öncelikli rehberidir yazarın. Örneğin Hindistan gezisini anlatırken Tagore’un şiirlerinden alıntılar yapar, Halide Edip’in Hindistan’a Dair (1914) kitabından kimi cümleleri hatırlar. Sonra zihni bir anda Cortazar’ın öykülerine sıçrar.
Suzan Nana Tarablus ile “Baba Bize Neden Dönme Diyorlar?” Üzerine Söyleşi – Nermin Ketenci Sayfa:100
Çalışmamın konusu olan Selaniklilere, diğer terimleriyle “Sabetayist”, “Maaminim” (İbraniceden: Müminler), “Avdetiler” veya “Dönme”lere (Batı dillerinde de çoğunlukla Dönmeh, Doenmeh şeklinde ifade edilmekte) değinirken, “Dönme” sözcüğünün aşağılayıcı, ayrıştıran veya ötekileştiren olmaktan ziyade, bir inanç topluluğuna yönelik kullanılan bir terminoloji olduğunu, dünyanın dört bir yanında yaşayan bir topluluğun mezhebini / inancını ifade ettiğini vurgulamak isterim. Onlar, 17. yüzyılda yaşamış Sabetay Sevi’nin Müslüman görünen Yahudi takipçileriydi.
"Hayırlı Devrimler Uşağum" / Emin Şir – Şeref Bilsel Sayfa:103
Emin Şir’in Hayırlı Devrimler Uşağum! adlı kitabını tek celsede okuyup bitirdim. Bu metinler bir bakıma sözlü tarihle yazının buluşması; ‘şimdi’nin içinde ‘geçmiş’i yeniden tazeleme çabası. Yazmak için ‘unutmak’ mı ‘hatırlamak’ mı gerekir? Ya yaşamak için? Keyfini kaçırmak istemeyenlerde ‘unutmak’ öne çıkıyor çıkmasına da elimizde mi bu? Hayır, zihnimizde! Bir olayı, olguyu yer, zaman göstererek kişiler eşliğinde yeniden inşâ etme çabası, bizi otobiyografik unsurlarla da buluşturuyor. Birinci tekil kişinin ağzından samimi bir dille anlatılanlar, bizi zaman zaman “ağlarım hatıra geldikçe gülüştüklerimiz” (Mâhir) karşıtlığına götürür.
Ahmet Büke ile “Deli İbram Divanı” Üzerine Söyleşi – Bahri Karaduman Sayfa:104
Denizcilik konusuna, ada hikâyesine bulaşmadan önce Türkçenin en eski metinlerine merak salmıştım. Oradaki okumalarım bu romanı yazarken zihnimin bir köşesinden kalkıp kalkıp geldiler hep.
"İçimdeki Uzak" / Okan Alay – Selami Karabulut Sayfa:106
Geçmişte kalan ne varsa kendinize bile ispat edemeyeceğin bir rüyadan farkı kalmaz zamanla. Onca yaşanmışlık bir ölünün son nefesi gibi sonsuzluğun boşluğunda yitip gider. İşte bu marazlı durum insan bilincini en çok meşgul eden olgulardan biridir. Bazen kısa bir zaman öncesine ait olduğunu sandığınız bir ânın, çok uzak bir geçmişte kaldığını fark etmeniz tarifsiz bir acıyla huzursuz eder.
Ethem Baran ile “Döngel Dünya” Üzerine Söyleşi – Göksu N. Çakır Sayfa:107
“İnsanı anlatmak için yola çıkınca yakın çevremden başladım işe. Karşıma yoksullar çıktı.”
Bahtiyar Kaymak ile “Katharsis” Üzerine Söyleşi – Altay Ömer Erdoğan Sayfa:109
“Bana göre dünyayı okumayanın şiire dili dönmez.”
Küresel Haberler... Zeynep Şen Sayfa:111
MART 2022 - KİTAP EKİ
Anasayfa   |   Tarihçe   |   Varlık Dergisi   |   Kitaplar   |   İletişim
Copyright © 2017 VARLIK YAYINLARI