|
|
TEMMUZ 2008
|
|
|
Çizgi-yorum – Semih Poroy |
Sayfa:2 |
|
|
|
Varlık 75 Yaşında – Enver Ercan |
Sayfa:3 |
Varlık, şanslı bir dergi. Edebiyat dünyası her dönemde benimsedi, her dönemde elinden geldiğince katkıda bulundu dergiye. Bu destek, Yaşar Bey’in aramızdan ayrıldığı 1981 yılından sonra da eksilmeden devam etti: 75 yılın son 19 yılında yakından tanığıyım bunun. |
|
|
İstanbul Seminerleri: Santral/İstanbul – Emrah Efe Çakmak |
Sayfa:4 |
İstanbul Bilgi Üniversitesi’nin Santral İstanbul kampüsünde gerçekleştirilen etkinlik, gerek olağanüstü güçlü akademik kadrosunun, gerekse Türkiye’den ve dünyanın dört bir yanından gelen doktora öğrencilerinin katkılarıyla, hem Türkiye’de hem de Türkiye sınırlarının ötesinde büyük yankı uyandırdı, bu yılın en önemli ve etkili akademik buluşmalarından biri oldu. Daha da iyisi İstanbul Seminerleri’nin bu buluşması önümüzdeki yıllarda da tekrarlanacak: bundan sonra her yıl, Haziran ayının başında, İstanbul Bilgi Üniversitesi çağdaş siyaset felsefesinin önde gelen isimlerine ev sahipliği yapacak, Türkiye’de ve dünyada olup biteni İstanbul’dan okumaya, anlamaya çalışacak: çağdaş siyaset felsefesinin temel metinleri burada tekrar yazılacak. Varlık dergisinin bu sayısında Şeyla Benhabib, Jürgen Habermas, Benjamin R. Barber’dan okuyacağınız makaleler bunun nasıl gerçekleştirildiğini örnekliyor. |
|
|
Küreselleşme Şartlarında Politik Teolojinin Dönüşü – Şeyla Benhabib |
Sayfa:5 |
Demokrasiyle homojenlik arasında her daim sorunlu ve asla aşikâr olmayan bir bağ yaratan şey, milliyetçiliğin ve modern liberal demokrasilerin on dokuzuncu yüzyılda gerçekleşen ikiz doğumuydu. Gelgelelim demokrasi, eşitlik ve kapsama, söz hakkı ve temsil mücadelesidir; homojenlik mücadelesi değil. |
|
|
Aşamalar 4 (Şiir) – Hulki Aktunç |
Sayfa:14 |
|
|
|
“Post-Laik” Bir Toplum Ne Demektir? – Jürgen Habermas |
Sayfa:15 |
Küresel ölçekte derlenen veriler, şaşırtıcı biçimde laikleşme tezinin savunucularına güçlü bir destek sağlıyor hâlâ. Kanımca, laikleşme kuramının zaafı, daha çok, “laikleşme” ve “modernleşme” kavramlarının belirsiz kullanımını açığa vuran aceleci çıkarsamalardan kaynaklanıyor. |
|
|
Arkadaşlarım İçin Şiir (Şiir) – Sina Akyol |
Sayfa:24 |
|
|
|
İslam Demokrasiyle Demokrasi İslam’la Bağdaşır mı? Demokratikleşme ve Uygarlıklar Çatışması – Benjamin R. Barber |
Sayfa:25 |
Sadece Bush’un “şer ekseni”ne karşı savaşını fanatik bir tarzda yürütüşünde, ya da Donald Rumsfeld’in İslami köktenciliğin “yeni bir faşizm biçimi” olduğu yolundaki iddiasında, ya da David Horowitz’in “İslami-faşizm’e Karşı Uyanış Haftası” türünde sağcı paranoya gösterilerinde değil; Batı’nın “şimdiden inanılmaz sayıda insanı öldürmüş olan totaliter Müslüman hareketlerine mensup teröristlerce kuşatıldığı”ndan bahseden Paul Berman gibi liberallerin, pes perdeden bir sempatiyle “İslam dünyası fakirleşmiş, zayıflamış ve cahil kalmıştır” diyen Bernard Lewis gibi âlimlerin, ya da feminist değerlere görünürde liberal bir göndermeyle, köktenciliğin yanı sıra İslam’ın kendisinin de topyekûn reddini birleştiren Ali Hirsi gibi Müslümanlıktan dönmelerin yazdıklarında da ortaya çıkıyor. |
|
|
Kabuğunu Beğen (Şiir) – Necmi Zekâ |
Sayfa:28 |
|
|
|
‘Ama’ Demeden Sivas Katliamı! – Haydar Ergülen |
Sayfa:29 |
İnsan şiire heves edip, okumaya dadandıysa, kendi şairlerini bulması da zor olmayacaktır. Metin Altıok şiiriyle nasıl tanıştığımızı hatırlamıyorum ama, muhtemelen 20 yaşlarında birer okur olarak üçümüzü de “Gezgin” adı çekmiştir. Sonra da o “Gezgin”in çağrısına uyup “Şiirin Atlası”nda biraz daha gezmemiz gerekmiştir. Sonra gençlik bu ya, birimiz kendimizi “Yerleşik Yabancı” sanırken, birimiz “Kendinin Avcısı” olacak, diğerimize de “Küçük Tragedyalar”da hüzünlenmek kalacaktır... |
|
|
Tutuşan Temmuz (Öykü) – Nalan Barbarosoğlu |
Sayfa:33 |
|
|
|
Eski Bir Sokaktan Geçerken Akşamüstü – Ruşen Hakkı |
Sayfa:37 |
|
|
|
Cengiz Aytmatov’un “Cemile”si ve Türk Romanında Bir Yansıması – Çiğdem Ülker |
Sayfa:38 |
İnsan karakterinin oluşumunda yaşanan coğrafyanın ve iklimin rol oynadığı savı, roman kişileri için de geçerli olmalı ki, Aytmatov’un Kırgızistan dağlarından gelen Cemile’si ile Kemal Bilbaşar’ın Munzur dağındaki Kargadüzü köyünden Cemo’su, kardeş gibi birbirlerine benzer. Louis Aragon’un “Cemile, dünyanın en güzel aşk hikâyesidir,” diye tanımladığı bu romanın kadını, Kemal Bilbaşar’ın Cemo’sunu da etkilemiş gibi görünür. |
|
|
Herkes Sayıklar (Şiir) – Süreyya Berfe |
Sayfa:41 |
|
|
|
Bizim 68’imiz – Hasan Bülent Kahraman |
Sayfa:42 |
68’den geriye ne kaldı –bu soru kurcalıyor kafamı. Üstünden 1980 ve sonrası geçince ve Fransa örneğinde olduğu gibi bir geçmişimiz de olmayınca geriye bir şey kalmadı. Sol dünyanın kendisi var. 68’liler bu bakımdan kuşkusuz abilerimiz. Ona hiç itiraz etmem, görüşlerine ve yöntemlerine katılmasam da. Fakat her şeye rağmen şunu itiraf edeyim ki, bir şey kalmadı 68’den. |
|
|
2008 Yaşar Nabi Nayır Gençlik Ödülleri |
Sayfa:50 |
|
|
|
Veysi Erdoğan ile Söyleşi |
Sayfa:51 |
Şair, dilin hesabını yapandır; çünkü dilin içini göstermenin telaşı içindedir. |
|
|
Şiirler Veysi Erdoğan |
Sayfa:54 |
|
|
|
Burak Evren ile Söyleşi |
Sayfa:55 |
Anlatımda akıcılığı, konuda da sürükleyiciliği yakalamak öykücülüğümün başlıca çabası oldu. |
|
|
Önce Anılar ve Çocuklar (Öykü) – Burak Evren |
Sayfa:58 |
|
|
|
Altın Vuruş (Şiir) – Mehmet Ersoy |
Sayfa:60 |
|
|
|
Sülüs (Şiir) – Sezgin Öndersever |
Sayfa:61 |
|
|
|
Araf (Öykü) – Can Sertaç Saatçioğlu |
Sayfa:62 |
|
|
|
Dönüşüm (Şiir) – Aylin Antmen |
Sayfa:63 |
|
|
|
Günah (Şiir) – Nurullah Kuzu |
Sayfa:63 |
|
|
|
Hadi Yas Tutalım (Şiir) – Mehmet Şah Erincik |
Sayfa:64 |
|
|
|
İlhan Berk: Madde, İmgelem ve ‘Paradoksal Uyum’ – Aydın Afacan |
Sayfa:65 |
Şairin nesnelere ve doğaya ait unsurlara yönelik sevgisi de mitik ‘canlılaştırma‘ eğilimini yansıtmaktadır. Bu durum, ilkel, çocuksu ve şiirsel olanın ortak yönlerine işaret ediyor. Sevecen bir ‘çocuk’/şair karşısındayız. Sorular sormaktan, denemekten haz duyan; sırf meraktan ‘taşın altını kurcalamaktan’ çekinmeyen bir çocuk. Kim bilir, oralardan ne sürprizlerle dönecektir?.. |
|
|
Bir Yazının Eleştirisinden Atillâ İlhan - Turgut Uyar Sentezine – Onur Behramoğlu |
Sayfa:69 |
Attilâ İlhan ile Turgut Uyar’ı düşman kamplara yerleştirme çabası ne kadar anlamsızsa, kendi şiirini “kelimeyi zorlayan bir şiir” olarak tanımlayıp “Yeni şairler şiirin araçlarını yalnız kullanmıyorlar, o araçlarla oynuyorlar da” diyen Cemal Süreya (ya da İlhan Berk, Edip Cansever) ile şiirde yenileşmenin oyunla ya da kelimeyle değil evrene bakışla olacağını bilen ve dil düzleminde gerçek bir travmayı (Ece Ayhan’la birlikte) temsil eden Turgut Uyar’ı aynı ‘kamp’ ateşinin başında düşünmek de o kadar anlamsız. |
|
|
New York Sanat Kolonisi Günlüğü – Buket Uzuner |
Sayfa:74 |
Yaratıcı sanatların okulu yoktur ve hiç olmamıştır. Olsa olsa çeşitli sanatlara yetenekli, algılama ve empati gücü yüksek çocuk ve gençlerin ustalar yanında daha iyi yönlendirileceği teknik geliştirici eğitim kurumları vardır. |
|
|
Dedektif Kurgusuna Bir Soruşturma: “New York Üçlemesi” ve “Sevgilinin Geciken Ölümü” – Meral Yakar |
Sayfa:78 |
Postmodern roman ve öyküler, dedektif kurgusundan oldukça fazla yararlanarak aynı eğlenceli saatleri geri getirdikleri için bir solukta okunuyor ve yetişkinlerin ihtiyacı olan derinliği sağlıyorlar. Dedektif kurgusunun yazma aşamasında da birçok avantajı var. Bu yazı bu avantajların iki postmodern romanda, Paul Auster’ın New York Üçlemesi ve Murat Gülsoy’un Sevgili’nin Geciken Ölümü’nde, bir soruşturması olacak. |
|
|
Bab-ı Ten (Şiir) – Kaan Koç |
Sayfa:84 |
|
|
|
“Kirli Şiir” Üstüne Çıkmalar – İsmail Uyaroğlu |
Sayfa:85 |
Karadır, karanlıktır hayat. Ve beyaz, temiz kelimelerle yazılmaz bu karanlığın şiiri. Pis, kötü kelimeler gerek. Kara kelimeler. Hayat gibi. Hayatın kendisi gibi. |
|
|
Ev Yarası (Şiir) – Cengiz Şenol |
Sayfa:88 |
|
|
|
Gitmenin Yordamları – Feridun Andaç |
Sayfa:89 |
Yazarken kapandığım yerden çıkmak istemiyorum. Orayı bir kırlangıç yuvası gibi örüyorum. Kuşatılmış bir adaya dönüyor masam. Gezindiğim yerlerin işaretleri de harfler, kurulan tümceler… |
|
|
Çevbir |
Sayfa:91 |
Kitap Çevirmenleri Meslek Birliği tarafından hazırlanan bu sayfalarda, çeviri eleştirisine yeni bir yaklaşım getirilmeye çalışılıyor. Ve çevirmenlerin her türlü tecrübesi paylaşılıyor. Çeviri kuramındaki gelişmeler, tartışılan konular, çeviri dünyasından haberler, çeviriye dair her şey… |
|
|
Menzil: Serendib – İbrahim Yıldırım |
Sayfa:95 |
Varlık’ın 1933 yılında başlayan yolculuğu kurucusunun ölümünden sonra coşkuyla sürüyor. Bu büyük kültürel eylemin günümüzdeki başarısının temel nedenlerinden biri hiç kuşkusuz Yaşar Nabi Nayır’ın kızlarının sevgi bağlılığı, özverisi… |
|
|
|
|
TEMMUZ 2008 - KİTAP EKİ
Güven Turan ile Söyleşi CENGİZ ŞENOL 1
Selim İleri ile Söyleşi NALÂN BARBAROSOĞLU 4
Modern Şiir Üstüne Yazılar BİLGİN ADALI 6
Ayşegül Devecioğlu ile Söyleşi HANDE ÖĞÜT 8
Ece Temelkuran ile Söyleşi ÖZGE ERCAN 10
Mehmet Öztek ile Söyleşi GÜLCE BAŞER 12
Gönlümün Şarazesi Bozuldu COŞKUN TÜRKAN 14
Kalbin ve Tenin Bütün İstekleri YUSUF GÜNDÜZ 15
Oyunlarda Kadınlar ZEHRA İPRİŞOĞLU 16
|
|
|
| | | | |
Copyright © 2017 VARLIK
YAYINLARI |
|
|
|