|
|
EKİM 2007
|
|
|
Çizgi-yorum –Semih Poroy |
Sayfa:2 |
|
|
|
Soruşturma: Cumhuriyet’in Sonu mu? Yeni Bir Cumhuriyet mi? |
Sayfa:3 |
Genel seçimler öncesi, iyice belirginleşen laik-antilaik kamplaşma, seçimlerde (iktidar partisi olmasına karşın) AKP’nin oyunu daha da artırdı. Ve ardından, genel seçimlere gidilmesinin başaktörü Abdullah Gül, cumhurbaşkanı seçildi. Bu durumun, 1923’te kurulan Cumhuriyet’le ve onun değerleriyle ters düşen, hatta sonunu getiren bir gelişme olduğunu ileri sürenler gibi; Cumhuriyet’in ancak bu şekilde asker-sivil bürokrasinin vesayetinden kurtulup sivilleşebileceğine, daha çağdaş bir evreye geçilebileceğine inananlar da var. Yazarlarımız bu konudaki düşüncelerini anlatıyorlar. |
|
|
Kırılma Hattında Müslüman Kalvinistler’in Rolü – Derl. Osman Deniztekin |
Sayfa:12 |
Ticaret ve sanayiyle dini inançlarını bağdaştırmayı öğrenen Anadolu’nun yeni girişimcileri, toplumsal açıdan muhafazakâr, dini değerlere dayalı bir dünya görüşüyle hızlı büyüme ve modernizasyon hedeflerini bağdaştırmakta bir engele takılıyorlar yine de: Kadının ekonomideki rolü. |
|
|
Osman Şahin Öyküleri – Çiğdem Ülker |
Sayfa:14 |
Bir halk hikâyecisi gibi, usul usul insanların öykülerini anlatır Osman Şahin, iri laflar etmeden, iddialı cümleler kurmadan, ders vermeden anlatır ya aslında hâlâ tartıştığımız kimi konulara da işaret eder, kimi gerçeklere dokunur geçer. Bu incecik ve alçakgönüllü öykülerin her birinde insanoğlunun yapısına, yaradılışına ait bir gerçek gelir bütün çıplaklığıyla karşımızda durur. |
|
|
Öteki (Şiir) – Sait Maden |
Sayfa:18 |
|
|
|
Eski Dünya (Öykü) – Elvan Çubukçu |
Sayfa:19 |
|
|
|
Selim İleri’nin Daktilosu – Onur Caymaz |
Sayfa:21 |
Selim İleri, yazarlar içinden bir yazar. İnsanlar içinde bir insan. Bugün Türkçede bir duyarlıktan bahsedilecekse, orada pembesi uçup gitmiş çiçekleri anlatmış bir Selim İleri duyarlılığı mutlaka var. Sadece “Mavi Kanatlarınla Yalnız Benim Olsaydın”ın son sayfası için bile var! Ne denir ki? İnsan böylesine acımasız, bunca güzel satır karşısında ne diyebilir? |
|
|
Oh! (Şiir) – Komet |
Sayfa:23 |
|
|
|
Cahit Sıtkı’ya ve Mektuplarına Dair – Remzi İnanç |
Sayfa:24 |
Cahit, on dokuz yaşından kırk üç yaşına dek ailesine (ve Nihal’e) yazdığı bütün mektuplarda nazik, incelikli ve saygılıdır. Hepsinden öte sevgi ve ümit doludur. Kardeşlerine yazdığı özlem ve şefkat sıcaklığındaki mektuplarda, o sıra bulunduğu kentlerdeki sanat kültür ve edebiyat olaylarını özetleyip duyururken, şiirden söz etmemesi mümkün mü? |
|
|
Geleneğin Çağdaş Şiirde Yorumu – Mustafa Şerif Onaran |
Sayfa:28 |
Halk şiiri geleneğini donmuş kalıplar içinde tanımak; yapay bir doğa, birbirine benzeyen sevgililer yanında yaşama koşullarının belirsizliğini görmek; çağdaş şiire gelirken, dili yeniden işlemekten başka ne kazandırabilir bize? |
|
|
Günler Geçer... – Haydar Ergülen |
Sayfa:31 |
Doğrusunu isterseniz her yerde yazmak, bir yerde yazmak gibi meselelerin şiirin bugünkü meseleleri arasında yer aldığını düşünmüyorum, açıkçası bana pek önemli bir sorunmuş gibi de gelmiyor! Tekrar olacak ama ‘görünmek istemeyen hiçbir yerde olur!’ Meramım budur. |
|
|
Sözün Çevrimine Yansıyanlar – Feridun Andaç |
Sayfa:34 |
Bir kentin görünün yüzünü anlatmak başka bir şey, o duruşun arkasındaki gerçekliği bireyin dünyasına yansıyanlarla dile getirmek başka bir şey. Aşınan dil ile yaratılan dilin durduğu yeri de imler bunların her biri. |
|
|
Kültür Gündemi: Görsel Şiir, Şair-Okur İlişkisinde Yeni Bir Olanak mı? Veysel Çolak, Metin Cengiz, Abdülkadir Budak, Enis Akın, Hayriye Ünal, Serkan Işın |
Sayfa:41 |
Şiire olan ilginin azalması; şairler, yayıncılar ve hatta okurlar tarafından değerlendirildi, tartışıldı, çözüm önerileri getirildi. Gelinen noktada, en parlak önerilerin bile, sorunu aşmada çok da başarılı olamadığını görüyoruz: Şiirle okur arasındaki bağ, gün geçtikçe zayıflıyor. Bunu, iyi şiirler yazılmasına karşın, şiir dünyasında okurun ilgisini diri tutacak pek fazla hareketlilik olmamasına bağlayanlar var. Böyle düşünenlerin önemli bir bölümü, ‘Görsel Şiir’ yazan-yapanların, şiire farklı bir açılım kazandırma çabası içinde oldukları için, şair-okur ilişkisine yeni bir heyecan getirdiklerini, bunun zamanla şiir-okur buluşmasında çok önemli bir olanağa dönüşeceğini savunuyorlar. Şairlerimiz bu konudaki düşüncelerini anlatıyorlar. |
|
|
Hap (Öykü) – Mehmet Erte |
Sayfa:52 |
|
|
|
Kadın Yazını Metinlerinde Kadın Özneye Dönük Ses/Söylem Otoritesi Yapılanması ve Pınar Kür’ün “Asılacak Kadın” Örneği – Tamer Kütükçü |
Sayfa:55 |
“Asılacak Kadın”da Pınar Kür, anlatıcı müdahalelerini sıfırlayarak ve alışageldik indirgemeci feminist söylemlerden kaçınarak, ses ve söylem otoriteleri üzerinde bir hiyerarşi yapılandırmak suretiyle, kadın karakterinin konumunu belirlemiştir. Anlatıda kadın protagonist dışında kalan seslerin tümü yabancılaştırılarak otoritesizleştirilmiş; bu tekinsiz seslerin ürettikleri söylemler kırılarak kadın protagonistin söyleminin egemenliği sağlanmıştır. |
|
|
“Yuğ” ya da Anlamın İzini “Gaip”te Süren Bir Metin – Çetin Yiğenoğlu |
Sayfa:62 |
Bilindiği gibi okur, genelde sanat eserinin kurmaca olduğunu bile bile sihirsel bir yanılsamayla girer sunulu gerçekliğin içine... Ne var ki, Yuğ’da bu zor, üstelik çok zor... Kurmaca olduğunu her satırında okurun gözüne soka soka anımsatan yapıtın omurgasını işte bu, ben kurmacayım diyen yanını diri tutması oluşturuyor biraz da... |
|
|
Lahinde Narkı (Şiir) – Yücel Kayıran |
Sayfa:65 |
|
|
|
Sirenlerin Çağrısı – Mustafa Ever |
Sayfa:66 |
Jungcu ruhbilimi kuramında da Sirenler, denizcilerin aklını çelmek için şarkılar söylemeleriyle animanın örnek tiplemelerinden biri olarak kabul edilir. Anima, erkeğin kadınları nasıl gördüğüne ve duyumsadığına ışık tutan bir kavramdır. Erkekte kadının iç betisi olarak tanımlanır. Erkekleri sömürme ve yıkıma uğratma amacındadırlar. Ruhbilimsel anlamda erkeklerin kendi içlerinde var olan kadın özelliklerine karşı bir korkuyu dile getirirler. |
|
|
Eşlemeler – Ahmet Önel |
Sayfa:68 |
Aramaktan vazgeçeceğimi biliyordun. Usanır insanoğlu; gün gelir, yalnızca kendisiyle buluşur. Serapa sen doluydu bahçem / şimdi bahçe çöl, sen serapsın serapa! Üstünü çiziyorum satırların. Kâğıt yırtılıyor; gözlerim kum doluyor. |
|
|
“Nabukadnezar’ın Son Düşü”şü (Şiir) – Osman Olmuş |
Sayfa:69 |
|
|
|
Orsay İskelesinde Bir Pazar Şebnem Şenyener |
Sayfa:70 |
“Dünyanın Kökeni”nin önünden geçenlerin tepkilerini izliyorum. Courbet’nin tabloda ifade ettiği ya da taklit ettiği mutluluk anını buluyorum yüzlerinde. İnsanın, bundan belki otuz bin yıl önce, peydahlanma ateşinin harıyla kaya üzerine dağladığı V şeklindeki venüs ile ifade ettiği insan olma mutluluğunu. Başsız ayaksız sessiz ve çıplak gerçek. |
|
|
Oyuk (Şiir) – Zeynep Köylü |
Sayfa:73 |
|
|
|
Kedi Bardağımdaki Suyu İçiyor (Şiir) – Lyubomir Levçev |
Sayfa:74 |
|
|
|
Yeni İmzalar – Enver Ercan |
Sayfa:75 |
Enver Ercan yeni imzalardan gelen ürünleri değerlendiriyor. |
|
|
Eklenti (Öykü) – Aydın Atılgan |
Sayfa:76 |
|
|
|
Lokal Anestezi (Şiir) – Ali Bozdemir |
Sayfa:77 |
|
|
|
Allah Baba (Öykü) – B. Nihan Eren |
Sayfa:78 |
|
|
|
Eksilen (Şiir) – Murat Küçük |
Sayfa:80 |
|
|
|
|
|
EKİM 2007 - KİTAP EKİ
Ali Balkız ile Söyleşi AYSUN YAVUZ
Lirikler NURDURAN DUMAN
Çiğdem Ülker ile Söyleşi MÜYESSER GÜNER
Tedirginliğin Kadınlığı KENAN MENDEKLİ
Karbon Kopya BERRİN KARAKAŞ
Hüznengiz BETÜL TARIMAN
Ferda İzbudak Akıncı ile Söyleşi HANDAN GÖKÇEK
Yunus Bekir Yurdakul ile Söyleşi GÜLCE BAŞER
Sınırsız Canavarlar FATİH BALKIŞ
Şiir Taşı MUSTAFA KÖZ
Tozlu Raf DENİZ DURUKAN
Yeni Yayınlar REYHAN KOÇYİĞİT
|
|
|
|
|
|