|
|
TEMMUZ 2007
|
|
|
Çizgi-yorum – Semih Poroy |
Sayfa:2 |
|
|
|
Edebiyat ve Yadırgı – Necmiye Alpay |
Sayfa:3 |
Bir metne “deneme” ya da “eleştiri” değil de “inceleme, tanıtma, yaşamöyküsü, edebiyat tarihi/ antolojisi/ ansiklopedisi” vb. dediğimizde ise, orada bilgilendirme amacıyla yetinilmiş olduğunu kastederiz daha çok. Bu türler genellikle birer araştırma, bilgi sunma disiplini sayılır. Amacı ve beklentileri aşan metinler çıkabilse de, tanımları itibariyle yaratıcı yazının dışındadırlar. |
|
|
Edebiyata Dair Edebiyat |
Sayfa:5 |
Edebiyat, edebiyata ne zaman baktı? Bunun cevabı oldukça kısa: Hemen. İlk edebiyat ürünü ‘ruşeym’ halinde ortaya çıktığında bir doğayı taklit (mimesis) ürünü olsa gerek, ama ya sonra? Edebiyat ve genel olarak sanat varlığını sunan kadar sunulana da borçlu olduğuna göre, bu ‘ilk eser’in sunulduğu kişi ya da kişiler bir ‘ilgi’, dolayısıyla bir ‘beğeni’ ortaya koyduklarında, ikinci adım gruptan birilerinin ‘taklidin taklidi’ne yönelmesidir. |
|
|
“Edebiyat”a Çalışan Roman – Mehmet Can Doğan |
Sayfa:10 |
Edebiyatçı, kültürel değer durumundaki kavramsal edebiyattan yararlanmaya, beslenmeye, açılım kazanmaya başladığında, kültür tarihiyle ilişkiye girmiş olur. Bu ilişki, tarihsel bir özellik taşır. Edebiyat eserinde tarihsellik, eser verilen türün sınırları ve gelişimiyle de, telmih edilen yazarlarla da, gönderme yapılan eserlerle de sağlanabilir. |
|
|
Şiirler – Sait Maden |
Sayfa:13 |
|
|
|
Edebiyat, Kendine İyi Bak! – Altay Ömer Erdoğan |
Sayfa:14 |
Peki, edebiyat kendine bakmayı nasıl deneyecektir? Kuşkusuz bu bakış, öteki bilgi/bilim alanlarının baktığı kadar yoğun bir kuramsallıkla yoğrulmuş olmayacak, ne var ki özgünlük adına her şeyi söylemenin mübah olduğu bir disiplinsizlik de taşımayacaktır. |
|
|
Gelirken Getirdiğim (Şiir) – Habib Bektaş |
Sayfa:19 |
|
|
|
Öznenin Dilde Kuruluşu, |
Sayfa:20 |
‘Edebiyatın edebiyata bakışı’ düzleminde Lacan’ı ilginç kılan ve birbiriyle de yakından ilintili iki önemli boyut var. Birincisi, edebiyat eleştirisinde yöntem arayışı dolayımında yeni eleştiri akımları içinde dili bir göstergeler sistemi olarak inceleyen Saussure’ün öğretisi olan yapısalcılık ve daha sonra göstergebilim adını alan bakışın Lacan tarafından bilinçdışının işleyişine uygulanmış olmasıdır. |
|
|
Yangın Şiirleri (Şiir) – Kemal Özer |
Sayfa:23 |
|
|
|
Şebnem İşigüzel ile Söyleşi – Hande Öğüt |
Sayfa:24 |
Resmigeçit’te bir ülkenin geçmişi, yakın tarihi var. Çok talihsiz bir tarih olduğu kesin. |
|
|
Meryem (Şiir) – Erdoğan Alkan |
Sayfa:29 |
|
|
|
Öyküde Görünmeyeni Görmek – Mustafa Şerif Onaran |
Sayfa:30 |
Bir öykü yazarını ilgilendiren, ayrımına varmadığımız o ayrıntılardır. Bir bakışın, bir duruşun ruhsal derinliğine inmek, öykü gerçeğini orada aramak gerekecektir. |
|
|
Gitmekle Kalmak Arasında Bir Yerde – Feridun Andaç |
Sayfa:33 |
Yaşama, okuma/yazma bilgisinin yolu engellidir... Seçerek, ayıklayarak yol alarak kendinizi var edebilirsiniz ancak. |
|
|
Eleştiri Tarihinden – Mehmet Rifat |
Sayfa:37 |
Murat Belge: “Toplumsal bağlam içinde edebiyatın yerini kestirmek güç bir şey, onu bağımlı kılmak da yanlış oluyor, saltık bağımsızlığını ileri sürmek de. Altyapı etkinlikleriyle üstyapı etkinliklerinin karşılıklı etki ve tepkileri iyice anlaşılmadıkça, sanırım edebiyatın toplum içindeki yerinin saptanması zor olacaktır.” |
|
|
Türk Edebiyatı Çevirileri ve Gecikmiş Modernizm – Sabri Gürses |
Sayfa:41 |
“Çevirmenleri ve Yayıncılarıyla Türk Edebiyatı I. Uluslararası Sempozyumu” 1 ve 2 Haziran 2007 tarihlerinde, İstanbul’da gerçekleştirildi. Kültür Bakanlığı ve Boğaziçi Üniversitesi Çeviribilim Bölümü’nün ortak düzenlediği sempozyum iki gün boyunca çeşitli ülkelerden çevirmen, yayıncı ve yazarları ağırladı. Bu yazıda, sempozyumda yapılan konuşmaların genel içeriği1 ve bir sempozyum değerlendirmesi yer alıyor. |
|
|
2007 Yaşar Nabi Nayır Gençlik Ödülleri |
Sayfa:49 |
|
|
|
Yusuf Uğur Uğurel ile Söyleşi |
Sayfa:50 |
Şiir, benim kendi hakkımda ne varsa söylediğim, söylendiğim bir alan. |
|
|
Şiirler – Yusuf Uğur Uğurel |
Sayfa:54 |
|
|
|
Birgül Oğuz ile Söyleşi |
Sayfa:55 |
Dosyamdaki öykülere dönüp baktığımda onlarda gündüzlerimi, gecelerimi, hatta rüyalarımı görüyorum. |
|
|
Meleğin Gözü (Öykü) – Birgül Oğuz |
Sayfa:58 |
|
|
|
Yoz (Şiir) – Ceyhun Tuna |
Sayfa:60 |
|
|
|
Ayna Çarpması (Öykü) – Murat Özyaşar |
Sayfa:61 |
|
|
|
Şairanne (Şiir) – Çağdaş Okumuş |
Sayfa:63 |
|
|
|
Gar Aile Çay Bahçesi (Öykü) – M. Özgür Mutlu |
Sayfa:64 |
|
|
|
Giyindim Kapıları (Şiir) – Cengiz Şenol |
Sayfa:67 |
|
|
|
İşengeçli Çocuklar Söylencesi (Şiir) – Melik Külekçi |
Sayfa:68 |
|
|
|
Masumiyetin Peşinde Diyarbekir’de Bir Gezi – Halûk Sunat |
Sayfa:70 |
İlkin altmışların sonunda, on-on bir yaşlarında bir çocukken, yüzüne vuran bir alev topuydu Diyarbakır, trenin penceresinden sarkarken. Şimdiyse, aradan geçen kırk yıldan sonra neredeyse, ilgili çıkış kapısının salonuna indiğinde genizden gelen çalkantılı konuşma denizinin kendisiydi. O vakitler, üç gün üç gecelik tren yolculuğunun kiri pası ile inilen yer, ‘Diyar-ı Bekir’ idi. Kulağında, vekâletini Tanrı’nın üstlendiği ayrıcalıklı kentin dayılanması gibi yankılanırdı: ‘Diyar-ı Bekir, Allah vekil’! Belki de, her an dayılanmaya meyyal sokaktaki çocukları ile öyle bir şehir yazılmıştı belleğine –bilemiyor. |
|
|
Yol ve Nehir (Şiir) – Mehmet Altun |
Sayfa:74 |
|
|
|
Roma, Roman, Romans, Kanto ve Barok – Tekin Sönmez |
Sayfa:75 |
Varoluşuyla barok arkaik pagan birikimler, Antik Grek, Roma, Viking, Kelt; Rönesans adlı çocuk bunların arasında, İtalya’da doğar. Gösteren, gösterilen, kapalı zarf, örtük/söz yok! Anlam çözünürlüğü de yok. Elde kurmaca bir ana/metin var. |
|
|
Kör Olursun (Şiir) – M. Mazhar Alphan |
Sayfa:80 |
|
|
|
Karşılaştırmalı Edebiyatın Olanakları ve Sınırları – Nihat Ateş |
Sayfa:81 |
Bugün için özellikle genel eğilimler bir ülkenin edebiyatını anlamak için çok büyük önem taşıyor. “Küreselleşme” dönemi deyip piyasa koşullarının ülkelerin edebiyatlarında da genel eğilimleri belirlediğini söylersek (ki bu çok da yanlış değil) bu bilgi bizim için sadece ele aldığımız ülkenin edebiyatı hakkında bir kalkış noktası sağlar ama genel eğilimi saptamak için yeterli veriyi sunmaz. |
|
|
Sanal Tarih – Ahmet Sipahioğlu |
Sayfa:85 |
Özellikle tarih biliminin kendisinin, en başlangıcından beri, aslında yine tarih üzerine üretilen birtakım varsayımlardan ibaret olduğu gerçeğinin ortaya çıkması, zamanın sandığı dibinde yatmakta olan olayların hiç de anlatıldığı gibi olmayabileceği sonucunu doğurmuş, tarih ve arkeoloji disiplinlerinin prestij kaybına uğramasına yol açmıştır. |
|
|
Ağaç ve Dalı (Şiir) – Deniz Durukan |
Sayfa:91 |
|
|
|
Not Defteri – Hüseyin Yurttaş |
Sayfa:92 |
Çağdaş biçimlerden yararlanırken, şiiri sakatlamamak için dikkatli davranmaktan yanayım ben. Kimilerince bunlar sorun olarak görülmeyebilir; bazı sözcükler altta ya da üstte yer almış, fark etmeyebilir. Ancak, anlamı zorladığına ve ona ya da sezdirilmek istenen çağrışıma bir duraksamadan sonra ulaşmamıza neden olduğuna göre, burada bir aksaklık var demektir. İlk dizeyi tek başına okuduğumuzda görülen anlam kayması, yapısal sorunu açığa çıkarmıyor mu? Bana bu, şairin amacına hizmet etmeyen bir seçimmiş gibi geliyor. |
|
|
Edebiyat Komiseri – Krimonolog Dr. Kemal Şahingözlü |
Sayfa:95 |
İbrahim Yıldırım adlı yazarın kitaplarının bir internet sitesinde “Doç. Dr.” unvanıyla satışa sunulduğunu tanık olduğumda ise çok daha fazla şaşırdım ve cahilliğime kızdım. |
|
|
|
|
TEMMUZ 2007 - KİTAP EKİ
Metnin Sesi BÜLENT USTA 1
Dilin Zamana Dokuduğu MUSTAFA ASLAN 4
Atlantis NURDURAN DUMAN 5
Haydar Ergülen ile Söyleşi MURAT İLHAN 6
Nijinski Öyküleri TUNA BAŞAR 8
Alphan Akgün ile Söyleşi EMRAH PELVANOĞLU 10
Farklı Rüyalar Sokağı ELİF KOLCUOĞLU 14
Yakamoz Avına Çıkmak HABİB BEKTAŞ 15
Mecnun Dalı ATAKAN YAVUZ 16
Ahmet Çakmak ile Söyleşi AHMET ADA 18
Franz Kafka ve Sinema VEYSEL ATAYMAN 19
Alman Terbiyesi NİLGÜN CÖN 21
Kaldırım Serçesi - Edit Piaf ÇİĞDEM ÜLKER 22
İstanbul'da Bir Merhamet Haftası GÜLCE BAŞER 24
Damla Damla Günler I-II-III ÖZGE ERCAN 25
Tozlu Raf DENİZ DURAKAN 28
Şiir Taşı MUSTAFA KÖZ 29
Yeryüzü Haberleri GÜLCE BAŞER 30
Damla Damla Günler I-II-III REYHAN KOÇYİĞİT 31
|
|
|
|
|
|